tisdag 23 oktober 2012

Inte rädd att flyga men för åldrandet



När Erika Jongs Rädd för 50 kom ut på svenska  1995 hade jag fem år kvar till denna ödesmättade födelsedag. Eftersom jag som så många andra läst Rädd att flyga i ungdomen, var det självklart att följa henne även i medelåldern.
”Jag skriver den här boken utifrån ett tillstånd av självförsoning, renande vrede och rått flatskratt”, meddelar hon i förordet.

Det är ingen dålig blandning för att skapa en läsvärd bok i bekännelsegenren. Hon har tveklöst humor och bjuder generöst på sin familjehistoria. Hon är uppvuxen i en judisk familj på Manhattan. Flera familjemedlemmar skulle passa bra i en tidig Woody Allen-film. Hennes vrede gäller framför allt kvinnors underläge. Det som präglade hennes mors generation, så att de aldrig fick tillfälle att utveckla sin fulla kapacitet och som därför fick svårt att acceptera döttrarnas framgångar. Detta gör i sin tur att döttrarna får svårt både med sina mammor och med självkänslan.
Erica Jongs relation till sin egen dotter, som hon fick relativt sent i livet och firade sin 50-årsdag med, är annorlunda.
”Det jag helst skulle vilja ge min dotter är frihet. Och det är någonting som måste ges genom exempel, inte med utgjutelser. Frihet är en lång lina, ett tillstånd att bli annorlunda än sin mor och ändå bli älskad”, skriver hon.

Erica Jong bjuder på egna tillkortakommanden och framgångar. Inte minst på det sexuella området. Hon kommer för alltid att vara kvinnan som skapade uttrycket det knapplösa knullet. ”Mitt rykte är ett snuskigt skämt”, konstaterar hon i den gravt åldersneurotiska inledningen. Jag var inte lika drabbad av denna neuros. Men så är utseendefixeringen också betydligt mindre på gatorna i Västerås än i New York.

 Kanske är det därför jag aldrig var särskilt rädd för 50, eller 60 heller för den delen. Samma år jag fyllde 60 kom Erica Jong med en ny självbiografi ”Förföra demonen. Att skriva för livet”. , även den på Norstedts.  Den finns inte i min bokhylla och jag saknar den inte. Jag kanske har kommit till samma slutsats som hon själv, enligt recensionerna: Att det finns intressantare människor än Erica Jong.

 Författaren: Erica Jong. Född i New York 1942. Debuterade med diktsamlingen Fruit & Vegetables 1972. Två år senare kom Rädd att flyga, som gjorde henne världsberömd. Den kom i svensk nyutgåva 2010 med förord av Maria Sveland. Erica Jong har därutöver kommit med nio romaner. Den senaste Sapphos Leap från 2003 finns inte på svenska. Det gör däremot självbiografin Förföra demonen. Att skriva för livet, som kom på svenska 2010 och lanserades stort i samband med att Erica Jong besökte Sverige och Bokmässan.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar